Uppsats om djurförsök

ALLMÄN BESKRIVNING AV DJURFÖRSÖK

Vad är ett försöksdjur och vad används djurförsök till?


Till gruppen försöksdjur räknas de djur som används i djurförsök eller som föds upp, förvaras eller tillhandahålls för att användas i djurförsök. Ett djur som används inom vetenskaplig forskning, sjukdomsdiagnos, utveckling och framställning av läkemedel eller andra kemiska produkter, undervisning och andra liknande ändamål räknas till försöksdjur. Om ett djur med förändrad arvsmassa framställs kommer detta också att klassas som djurförsök. Detta är den definitionen av djurförsök som alla antagligen känner till och faktiskt har hört talas om, men om man använder ett djur för att kolla beteéndeförändringar hos denne (utan att djuret på något sett behöver lida) så kan även detta klassas som ett djurförsök.

Syftet med sjurförsök är grundforskning för att man söker kunskap om grundläggande biologiska mekaniskmer men även för tillämpad forskning där man försöker ta fram läkemedel mot en konkret sjukdom. Nationell och internationell lagstiftning kräver att nya läkemedel skall testas på djur innan de prövas på människor, detta på grund av att de vill minska risken för allvarliga biverkningar.

Hur många och vilka arter används?

Antalet djur som används inom forskningen varje år beror helt på om man ser det ur Sveries eller EU:s synvinkel. Sveriges definition av försökdjur ger en mycket större siffra på antalet djur som används vilket beror på att i Sverige räknas många fler djur som försöksdjur. Svenk definition av djurförsök innefattar alla djur som på något sätt använts av vetanskapligt syfte, vilket innebär att djur som avlivas utan föregående ingrepp eller smärta och även djur som används i beteendeundersökningar (tex studier om fiskens lek eller hur flyttfåglar orienterar sig). Men i EU:s definition räknas bara de djur som fått uppleva smärta eller annat lidande i samband med försöket som försökdjur. Det innebär att de sjur som avlivas för att man behöver vävnad eller cellprover till forskningen inte räknas in i EU:s statistik.

År 2007 användes 7 130 653 (inkl. provfiske) djur till forkningen om man räknade på Sveriges definition, men om man däremot tog bort alla djur ur statistiken som vi kallar för försökdjur som inte EU gör och går på deras definition användes endast 524 764 djur till forskning under samma år. Detta är en riktigt stor skillnad.

Möss är det vanligaste försöksdjuret vilket beror på stora kunskaper om mössens biologiska funktioner och att bra jämförelser kan göras mellan mus och människa. Man har även utvecklat en teknik som gör det möjligt att studera enskilda geners betydelse för sjukdomar och man kan sätta in mänskliga gener i musens arvsmassa med hjälp av något som kallas transgenteknik.

Testas smink på djur?

Sedan 2004 har det varit förbjudet att testa smink på djur och den 11 Mars 2009 blev det förbjudet att sälja djurtestat smink i hela EU. Innan dess var det dock tillåtet att testa ingredienserna som ingår i sminket på djur pm inte alternativa metoder fanns, men nu är även detta förbjudet. Däremot finns det undantag när det gäller bland annat undersökningar av allergier, cancer, fosterskador vilket kommer att vara tillåtet fram till 2013. Förnudet att sälja djurtestat smink gäller däremot bara för nya prdukter, alltså är det förtfarande tillåtet att sälja produkter som tidigare djurtestats och funnits på marknaden.

Än så länge har bland annat tester av hud- och ögonirritationer kunnat ersättas med nu godkända alternativ som utgår ifrån odlade hudceller så hudirritationstester vilket gör att hudirritationstester numera är förbjudna på djur. När det gäller att undersöka om ett ämna irreterar ögon finns ett godkänt alternativ där det används hornhinnor från slaktade kor.


FÖR OCH EMOT DJURFÖRSÖK

För

Enligt Astrazeneca är djurförsök nödvändigt för att kunna se hur en substans påverkar en hel kropp och för att kunna studera det komplexa samspelet emellan cellerna i en levande organism. Det är en förutsättning för läkemedelsutvecklingen med den kunskap vi har idag.

"Vacciner, värktabletter, insulin för diabetiker, möjligheten att transplantera organ, behandling mot barncancer, astma och högt blodtryck. Alla dessa medicinska framsteg är möjliga tack vare forskning där djurförsök ingår. Nyttan av djurförsök i medicinsk forskning är en bra startpunkt för diskussionen kring djurförsök." säger forskarna som ligger bakom hemsidan ww.djurforsok.info.

I en debatt på passagen har en mamma lagt in ett inlägg om varför det är bra med djurförsök och hon säher såhär: "Har ni tänkt på att vissa medeciner för allergiska barn, måste testas på djur. Jag har ett barn som är överkänslig mot en massa saker. Det är åtminstone 5 medecinska preparat som kan göra honom dödssjuk. Utan sina förebyggande medeciner mot allergi, skulle han aldrig ha en dräglig vardag, aldrig kunna leka med kompisar eller gå i skolan. Jag kan tycka att den där lilla musen som får stryka med för att kolla om en medecin är säker för min son, är ett billigare pris än om han skulle dö för att vi lät bli!"


Mot

Det absolut vanligaste argumentet man får emot djurförsök låter i stil med "Vad är egentligen skillnaden på liv ovh liv? Vad skiljer dig ifrån djuren?" sen är kommentaren utformad på lite olika sätt som till exempel en person som skrivit i aftonbladet

befria.nu finner man en intressant dikussion med två deltagare en för och en emot. Ett av argumenten fastnade jag för på motsidan, det löd såhär "Går det att gradera olika människors värde? Låt säga att jag kan extrahera ett medicinskt preparat ur förståndshandikappade/kapitalister/byggnadsarbetare som kan rädda livet på en svårt sjuk människa som inte är förståndshandikappade/kapitalister/byggnadsarbetare. Hur många förståndshandikappades/kapitalisters/byggnadsarbetares liv är det värt att offra? 1? 100? 100 000? Eller kanske inget rentav? Vi skulle ju inte skjuta en oskyldig människa som inte är förståndshandikappad/kapitalist/byggnadsarbetare för att rädda en annan. Vad tycker du egentligen? Ser du inte hur absurt och omänskligt det är att väga olika grupper mot varandra?"


EGNA ÅSIKTER

I denna frågan är jag faktiskt lite kluven, jag kan varken säga att jag är för eller emot djurförsök och jag ska så gott jag kan förklara hur jag ser på det från de båda synvinklarna.

Jag kan direkt säga att när det gäller tester av kosmetika så är jag helt emot det och tycker det är totalt oacceptabelt, jag menar varför ska djur behöva lida för att vi människor är så fruktansvärt fåfänga och utseendefixerade. Men detta är nu förbjudet vilket gör att vi slipper oroa oss för det.

Jag tycker att vad dwt gäller huvudvärkstabletter/febernedsättande borde dom kunna sluta forska för att få fram nya sorter då jag redan tycker vi har hur mpnga som hellst med flera olika kompinationer av viktiga substanser. Någon stans bland alla dessa borde alla kunna hitta en som fungerar på dem själva.

Sedan känner jag däremot att vad det gäller viktiga mediciner som kan rädda liv borde det vara helt okej att använda sig av djurförsök. Då jag själv känner att om till exempel min mamma ligger döende och det finns en enda medicin som skulle kunna rädda henne så skulle jag självklart vilja att hon tog den. Jag menar det att jag är djurvän och djuren betyder nått så oerhört mycket för mig, men jag tror faktiskt att i det läget skulle min mamma betyda mer.

Jag kan känna det att visst, alla liv bör vara lika värda och man bör behandla alla lika och så som man själv skulle vilja bli behandlad. Men det kan vara svårt, jag menar det att det kan vara svårt att tycka att en liten insekt och en människa har samma värde, men har alla liv samma värden så borde dom väl också ha det? För människolivet är ett liv och insejtslivet ett annat men ändå, liv som liv? Skulle du själv kunna se att till exempel din hund och en liten mygga har samma värde? Skulle du gråta lika mycket om vem som hellst av dem dog? skulle du gråta alls för myggan?




En uppsats om djurförsök av Josefin Johansson Hip3a


Kommentarer
Postat av: Sandra

Hej Jossan! Jag tycer att du har skrit på ett bra sätt för du är totalt objektiv och lägger bara fram fakta där den skall vara. Men faktan är ändå vänd och vridd på så att man ändå får olika vinklar på även faktan. Det andra motargumentet tyckte jag var väldigt bra för man får tänka till lite på vad det är hon menar. Jag kan också förstå den här mamman med det allergiska barnet men hon har ju lite fel perspektiv på saker och ting som du sa på redovisningen, det är ju inte en mus som får sätta livet till. Lånade du några av mina analysgrejer till ditt eget tyckande? Det var ju lite roligt och det var ju bra att jag kundde hjälpa dig lite. Det jag undrar om du tycker något om är hur EU värderar sin statistik över djurförsök. Visst de har med alla destruktiva försök men det känns som om det är lätt att komma undan lite, sticka under stolen med vad för typ av djurförsök man utför..? Kontrollerar EU att man gör de djurförsök man ska? Annars kan man ju bara säga att man inte ska skada djuren men så gör man det ändå. Konstigt att hela EU har färre djurförsök än lilla Sveriges totala... Beror det på bättre djurskyddslagar?

2010-02-25 @ 20:39:53
URL: http://genmodifiering.blogspot.com/
Postat av: Lotta

jag tycker du har många bra punkter på dina egna åsikter. Kosmetika-tester är otroligt onödiga och tester som t.ex. botox (där varje tillverkad sats måste testas) är rent ut sagt den grymmaste tortyr en levande varelse kan få genomgå.

En intressant grej är också att produkter från USA som inte är testade på djur, är antagligen det. Där räknas inte råttor och möss som djur (helt sjukt tycker jag), och de är ju de som oftast används. Bojkotta USA:s produkter!

2010-07-30 @ 17:10:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0